Drogie Czytelniczki, drodzy Czytelnicy,
Ostatni w tym roku akademickim numer „16mm” pragniemy poświęcić roli zwierząt w kinie. Nasi autorzy przyglądają się jak kształtowała się ona na przestrzeni ostatnich kilku lat w rozmaitych gatunkach filmowych – od dokumentów po kino autorskie. Karolina Szuba opisuje zmianę perspektywy w postrzeganiu zwierząt w filmach przyrodniczych na przykładzie Naszej planety. Michał Gruba poddaje szczegółowej analizie zwierzęce postacie występujące w filmach Niki Lindroth von Bahr, a Dominik Oliwa w tekście o filmie Finch prezentuje w jaki sposób kino głównego nurtu porusza temat post-humanizmu.
Tradycyjnie mamy też dla Was recenzje filmowe – Jasiek Bryg przedstawia swoje wrażenia z ostatnich seansów kinowych, Karolina Szuba i Piotr Góra recenzują najnowszą produkcję Pixara, a Jan Andrzej Legus film Wszystko wszędzie naraz. Marta Snoch analizuje rolę koloru i kontekstu literackiego w Zielonym promieniu Rohmera.
Czekamy na Wasze uwagi i komentarze, zachęcamy także do nadsyłania tekstów!
Zapraszamy do lektury,
Redakcja czasopisma „16 mm”
Jak zawsze zapraszamy też na nasz fanpage i profil na Instagramie.
W powiększeniu
Filmy przyrodnicze – popkulturowe spojrzenie na naturę, zwierzęta i człowieka || Karolina Szuba
Status zwierząt w filmografii Niki Lindroth von Bahr || Michał Gruba
Finch, Jeff i ich pies || Dominik Oliwa
Szerokie ujęcie
Zielony promień – opowieść o kolorze || Marta Snoch
Recenzje
Na skróty o premierach kinowych 2022 – część druga || Jasiek Bryg
To okropne dojrz… pandowanie || Piotr Góra
Porozmawiajmy o menstruacji || Karolina Szuba
„Wszystko wszędzie naraz” – Odyseja rodzinna || Jan Andrzej Legus