
Call for papers
Termin przesyłania gotowych tekstów:
20 kwiecień 2025 – 20 maj 2025
Prosimy o wysyłanie prac i ewentualnych pytań na adres e‑mail: redakcja16mm@gmail.com
W tytule prosimy wpisać „Tekst CFP numer pisma”,
np. „Tekst CFP 1(2)/2025”.
Gorąco zachęcamy do nadsyłania tekstów do pierwszego wydania drugiego woluminu studenckiego pisma o tematyce audiowizualnej 16mm.
Do publikacji dopuszczamy artykuły analityczne, teoretyczne oraz historyczne (preferowany jest krótszy format, ale z chęcią przyjmiemy również dłuższe prace), dotyczące medium filmowego i pokrewnych zjawisk audiowizualnych, teksty o tematyce (około)filmowej w charakterze felietonów, jak i krótsze prace pisemne – recenzje, które pojawią się w sekcji Przekrój, czyli teksty recenzenckie atrakcyjnych tytułów, które:
- nie miały jeszcze oficjalnej polskiej premiery,
- ich pokazy przedpremierowe pojawiają się aktualnie w kinach studyjnych,
- stanowią nowości na streamingach.
Zachęcamy do zgłaszania prac pisemnych związanych z tematyką kina współczesnego, artystycznego, sylwetek osób aktorskich oraz historii i teorii kina. Jesteśmy zainteresowani zarówno analizami wybranych filmów, jak i ujęciem kina jako zjawiska komunikacyjnego i społeczno-kulturowego. Teksty, które wejdą do publikacji mogą funkcjonować w szerokim zakresie tematycznym, obejmującym m.in. problematykę produkcji filmowej, kwestię odbioru treści audiowizualnych, estetyki, ideologii, społecznego zaangażowania kina czy jego potencjału w dyskursie politycznym.
Zapraszamy do nadsyłania tekstów pokrywających główną tematykę numeru (obejmującą większą część wydania), ale również podejmujących obszary spoza przewodniego zakresu tematycznego.
Prosimy o nadsyłanie prac w formacie .doc lub .docx oraz ich kopii w formacie .pdf. Teksty recenzenckie nie powinny przekraczać limitu 5000 znaków ze spacjami. Dłuższe teksty analityczne, teoretyczne bądź historyczne powinny mieścić się w limicie 15 000 znaków ze spacjami.
Przypisy, filmografia i bibliografia (wzór):
- Dzieło audiowizualne:
Tytuł, reż. Imię Nazwisko, scen. Imię Nazwisko, op. Imię Nazwisko, muz. Imię Nazwisko, mont. Imię Nazwisko, rok produkcji, kraj/-e produkcji.
W przypadku kluczowych dla recenzji/analizy/interpretacji innych pionów produkcyjnych tj. kostiumów, charakteryzacji, scenografii czy dźwięku, prosimy o uwzględnienie ich w przypisie wg powyższego wzoru.
- Przypis bibliograficzny:
W konstruowaniu przypisów prosimy o korzystanie z łacińskich skrótów bibliograficznych (ibidem, idem, op. cit., cf., v., etc.). Tu pomocne źródło: https://www.kropki-kreski.pl/bibliografia-i-przypisy/
Prosimy o konstruowanie przypisów bibliograficznych zgodnie ze stylem Modern Humanities Research Association, 4th edition (note with bibliography). Poniżej zamieszczamy przykładowe typy cytowanych źródeł, wraz ze wzorami ich opisu bibliograficznego:
- Książka
[1] M. Foucault, Historia seksualności, Czytelnik (Warszawa, 1995).
- Artykuł w czasopiśmie naukowym
[2] Ewa Bal, Nażywość w kinie? O problematyczności odbioru „Salò, czyli 120 dni Sodomy” Piera Paola Pasoliniego, „Kwartalnik Filmowy”, nr 87–88 (2014), s. 44–50, doi:10.36744/kf.2355.
- Rozdział w książce (praca zbiorowa)
[3] Agnieszka Taborska, Nie tylko Makbet, w: „Dziwy i dziwki: szkice o wyobraźni”, (Warszawa: W.A.B., 2019), s. 45–60.
- Artykuł z czasopisma elektronicznego
[4] Katarzyna Mroczkowska-Brand, Film i trauma: Między dokumentem a świadectwem, „Studia Filmoznawcze”, 41 (2020), s. 127–145, [online], https://doi.org/10.19195/0860–1166.41.8 [dostęp: 6 kwietnia 2025].
- Strona internetowa / artykuł online
[5] Agnieszka Jakimiak, Kino protestu, „Dwutygodnik”, 2021, [online], https://www.dwutygodnik.com/artykul/9456-kino-protestu.html [dostęp: 6 kwietnia 2025].
- Podcast / audycja radiowa online
[6] Jakub Majmurek, Dlaczego Vega jest popularny?, „Słuchaj, co mówię” [podcast], TOK FM, 15 stycznia 2024, https://audycje.tokfm.pl/podcast/14765, [dostęp: 6 kwietnia 2025].
- Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka, doktorska)
[7] Anna Kowalska, Obrazy pamięci w filmie dokumentalnym, (niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Jagielloński, 2022).
- Wywiad prasowy
[8] Dorota Masłowska, Koniec ironii. Koniec świata, rozm. Natalia Szostak, „Gazeta Wyborcza”, 2 stycznia 2024, s. 6–9.
- Materiały konferencyjne (niewydane)
[9] Tomasz Plata, Postdramatyzm i polityka sceny, referat wygłoszony podczas konferencji „Estetyka i zaangażowanie”, Warszawa, 10–12 października 2023.
- Materiały konferencyjne (wydane)
[10] Joanna Ostrowska, Kino jako przestrzeń oporu, w: „Wobec przemocy. Studia o kulturze i społeczeństwie”, red. Piotr Celiński (Lublin: UMCS, 2021), s. 88–100.
- Encyklopedia / słownik
[11] Jerzy Toeplitz, Kino radzieckie, w: „Encyklopedia filmu”, red. Tadeusz Lubelski (Kraków: Universitas, 2003), s. 451–456.