Nr 49: LATA 00.


Drogie Czytelniczki, drodzy Czytelnicy,

Zapraszamy Was do opowieści o kinie pierwszej dekady XXI wieku. Czasie dla wielu z nas szczególnym, nacechowanym osobistymi wspomnieniami, odkrywaniem swoich kinowych fascynacji i filmowych gustów, wreszcie dekadzie, która nie tylko wpłynęła na obecny kształt współczesnego kina, ale także coraz częściej raz po raz powraca otoczona aurą nostalgii.

W najnowszym numerze Marta Behrendt opowiada o jednym z najważniejszych filmów początku XXI wieku: Bękartach wojny Quentina Tarantino, Jasiek Bryg zabiera w pełną popkulturowych kontekstów podróż do świata kina Edgara Wrighta i jego satyry na pokolenie millenialsów, Agata Brzeziewicz i Marta Jastrzębska przyglądają się kultowym filmom Sofii Coppoli – Między słowami oraz Marii Antoninie. Kalina Kamińska snuje refleksję o popularności filmów biograficznych w pierwszej dekadzie XXI wieku oraz niezwykłości I’m not there Todda Haynesa. Maciej Kordal analizuje sukcesy animacji studia Pixar w latach 00., Paweł Maksimczyk mierzy się z trudnym tematem sequeli – w tym przypadku Sprzedawców AD 2006 , a Adam Piotrowicz prezentuje wizerunki przemocy w Hostelu Eli Rotha. Aleksandra Pyziak-Sadulska w osobistym tekście o Ghost World kreśli przejmujący obraz rebelianckiego wchodzenia w dorosłość.

Czekamy na Wasze uwagi i komentarze, zachęcamy także do nadsyłania tekstów!

Zapraszamy do lektury,
Redakcja czasopisma „16 mm”

Jak zawsze zapraszamy też na nasz fanpage i profil na Instagramie.

W powiększeniu

Zabawa w kino Quentina Tarantino || Marta Behrendt

Wszyscy jesteśmy Scottami Pilgrimami? Scott Pilgrim kontra świat jako satyra na generację Y || Jasiek Bryg

Tłumaczenie samotności według Sofii Coppoli || Agata Brzeziewicz

Biografia niecodzienna || Kalina Kamińska

Pierwsza dekada Pixara, czyli jak najważniejsze studio animacji XXI wieku uzyskało swoją renomę || Maciej Kordal

Dekadencki dramat dekady || Marta Jastrzębska

Reszty nie trzeba || Paweł Maksimczyk

Hostel – przemoc w krzywym zwierciadle || Adam Piotrowicz

It’s a ghost, ghost world || Aleksandra Pyziak-Sadulska