Call for papers

Zdekonstruuj mnie,
baby!

  • Termin przesyłania gotowych tekstów: 20 kwiecień 2025 30 czerwiec 2025
  • Prosimy o wysyłanie prac i ewentualnych pytań na adres e‑mail: redakcja16mm@gmail.com 
  • W tytule prosimy wpisać „Tekst CFP numer pisma”, np. „Tekst CFP 1(2)/2025”

Gorąco zachęcamy do nadsyłania tekstów do pierwszego wydania drugiego woluminu studenckiego pisma o tematyce audiowizualnej 16mm!

W nadchodzącym najnowszym numerze 16mm zastanowimy się nad kobiecością.

Kobiecość w kinie ustanawiamy w pozycji kategorii o potencjalne dyskursywnym i wielowymiarowym – zarówno w obrębie estetyki, tematyki i formy filmowej. Interesuje nas, w jaki sposób medium artystyczne, ideologiczne i zmysłowe – jakim jest kino – reprezentuje i performuje kobiecość, kreuje ją lub podważa. W najnowszym numerze 16mm przyjrzymy się zatem nie tylko kobiecym figurom w kinie, optyce filmowej, ale także praktykom twórczym i krytycznym, które poruszają się w obrębie feminizmu. W nadchodzącym wydaniu proponujemy szeroką definicję kobiecości – nie tylko ujmującą uwarunkowania biologiczne czy kulturowe a ustanawiającą kobiecość w roli konstruktu, nowego porządku symbolicznego czy pola społecznych napięć.

Z uwagi na zdywersyfikowaną naturę kobiecości występującą w tekstach kultury zachęcamy do zastanowienia się nad jej specyfiką zaprezentowaną w dziełach audiowizualnych.

Proponowane tematy do pokrycia w nadsyłanych pracach pisemnych:

  • Kino feministyczne, kino wobec opresji systemu patriarchalnego
  • Kobiece kolektywy twórcze w opozycji do tradycyjnej produkcji filmowej
  • Indywidualności w kobiecym kinie artystycznym
  • Krytyka feministyczna: tradycja, teoria lub zastosowanie w analizie i interpretacji
  • Zmysłowość i cielesność jako język (np. oporu)
  • Opozycje genderowe: opresja i przemoc, opór i bunt kobiet
  • Koncepcja płci kulturowej i jej odzwierciedlenie w filmowej optyce
  • Motyw kobiety tragicznej, femme fatale (ewolucja kreacji na przestrzeni lat)
  • Komparatystyczne ujęcie filmowych feministek
  • Male gaze vs. female gaze