Call for papers

do-tech-czas
nr 2(2)

  • Przyjmowanie abstraktów: do 1 grudnia 2025
  • Przesyłanie gotowych prac: do 31 grudnia 2025
    • Jeżeli ktoś posiada już gotowy tekst (np. esej, recenzję, szkic krytyczny) i nie chce przesyłać abstraktu, może od razu przesłać pełną wersję również do 31 grudnia 2025.
  • Prosimy o wysyłanie prac i ewentualnych pytań na adres e‑mail: redakcja16mm@gmail.com 
  • W tytule prosimy wpisać „Tekst CFP numer pisma”, np. „Tekst CFP 2(2)/2025”

Gorąco zachęcamy do nadsyłania tekstów do pierwszego wydania drugiego woluminu studenckiego pisma o tematyce audiowizualnej 16mm!

W nadchodzącym najnowszym numerze 16mm zastanowimy się nad zagadnieniem czasu i technologii.

Radu Jude – jeden z najważniejszych twórców nowego kina rumuńskiego – zapowiadając swoje filmy na licznych festiwalach, niemal zawsze zwraca uwagę publiczności na czas ich trwania. Ten gest jest jednocześnie przypomnieniem, że sposób przeżywania czasu, również w kinie, staje się elementem szerszego doświadczenia współczesności, zdominowanej przez cyfrową komunikację wizualną.

W świecie dzisiejszej kultury technologia i czas to nierozłączny duet, który został zszyty grubą nicią przez globalną dominację short form entertainment. Rozwój krótkich form rozrywki, wszechobecne algorytmy i sztuczna inteligencja sprawiają, że nasze codzienne doświadczenie czasu staje się coraz bardziej ustrukturyzowane.

Czas zaprogramowany to fraza kluczowa dla nadchodzącego Call For Papers. Interesuje nas szczególnie przecięcie refleksji nad czasem – od zawsze kluczowym w kinematografii – z nowymi technologiami, które przekształcają, a niekiedy wręcz podważają tradycyjny wymiar filmowej temporalności. Pragniemy pochylić się nad specyfiką doświadczania czasu zaprogramowanego – czasu, który znajduje się u schyłku swojej dotychczasowej formy.

Proponowane tematy do pokrycia w nadsyłanych pracach pisemnych:

  • Nowe technologie wkraczają w narrację filmową (AI, VR, itp.)
  • Czas w kinie (interpretacja dowolna)
  • (Współczesne) slow cinema
  • Filozofia kina (np. Gilles Deleuze, J.L. Baudry, itp.)
  • Historiografia w kinie
  • Algorytmizacja w dziełach audiowizualnych
  • Sztuczna inteligencja w rękach twórców kina artystycznego
  • Zagadnienia z obszaru post-kina lub post-mediów
  • TikTokizacja mainstreamu

Czekamy na artykuły i analizy (mogą być też bardzo osobiste!), eseje, felietony, podcasty, jak również recenzje nowych (lub prawie nowych) filmów.

Jak zawsze jesteśmy otwarci na dowolność interpretacji, w tym również propozycje treści niezwiązanych z motywem przewodnim numeru.

Tym samym zachęcamy również twórców wizualnych do nadsyłania grafik, rysunków, obrazów, instalacji, fotografii i innych obiektów artystycznych w ramach Call For Art do najnowszego numeru „16mm”.