Drogie Czytelniczki, drodzy Czytelnicy,
Ostatni numer czasopisma w tym roku akademickim poświęcamy snom. Sen i kino wydają się splecione w nierozerwalnym uścisku. W refleksji filozoficznej, psychoanalitycznej i filmoznawczej nie raz szukano punktów wspólnych między procesem śnienia i oglądania filmów. Podobnie jak w snach również w salach kinowych mamy dostęp do nieograniczonej liczby wyimaginowanych światów, uciekamy od codzienności, mierzymy się ze swoimi lękami i rozbudzamy ukryte pragnienia. Na ekranie kinowym i w objęciach Morfeusza projektujemy swoje wyobrażenia, marzenia, niepokoje. Twórcy filmów i seriali chętnie sięgają po oniryczną poetykę, która pozwala im wyjść poza realizm, stwarzać osobne, zadziwiające wizje i obnażać społeczne strachy. Z równym powodzeniem wykorzystują ją reprezentanci kina autorskiego jak legendarny Masaki Kobayashi oraz ci przypisywani do mainstreamu jak Christopher Nolan. Fascynacja snami i oniryzmem towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, a przy tym wydaje się niewyczerpana i wciąż napędza kolejne pokolenia artystów. Właśnie dlatego nasi autorzy i my chcemy ją celebrować i kontynuować w swoich tekstach oraz podzielić się nią z Wami.
Jak zawsze zapraszamy też na nasz fanpage i profil na Instagramie.
Zapraszamy do lektury,
Redakcja czasopisma „16 mm”
Szerokie ujęcie
Melancholia władzy. Rozmowa z Dominikiem Ritszelem || Emilia Kutrzeba
GŁOS Z DKF-U: Zapomniany Bond, czyli W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości Petera Hunta || Karolina Szuba
W powiększeniu
Dziwnie opowiedziane dziwne opowieści. Wokół filmu Kwaidan Masakiego Kobayashiego || Michał Stencel
Wyśnieni statyści || Maciej Kordal
Czy superbohaterowie śnią supersny? || Kacper Thomas
Recenzje
Zaakceptuj swój los – recenzja filmu Wonder Woman 1984 || Mateusz Tkaczyk